Misschien herken je het wel. Je hebt net een nieuwe medewerker aangenomen waarover je erg enthousiast bent en je hebt het gevoel dat die meteen aan de slag kan. Als ondernemer ben je druk bezig met je corebusiness en voordat je het weet is de eerste werkdag aangebroken en ben je vergeten aandacht te besteden aan de komst van de nieuwe collega.
Het belangrijkste moment in de onboarding (het proces van succesvol inwerken) van nieuwe collega’s is hun eerste werkdag. Realiseer je dat dit enorme impact kan hebben op de eerste ervaring die een nieuwe medewerker met jouw bedrijf kan hebben. Ze voelen zich verloren als ze niet op de eerste werkdag op weg worden geholpen. Als je tijd besteedt aan een goede onboarding dan verhoogt dat de loyaliteit, zijn ze sneller productief en voorkom je dat de nieuwe medewerker minder snel vertrekt. Het is dus belangrijk om na te denken over onboarding.
Als organisatie moet je gelijk een goede indruk maken, want deze zorgvuldig geselecteerde collega wil je natuurlijk voor langere tijd aan je binden. Hier volgen dan ook een paar tips voor een warm welkom.
3 tips voor een warm welkom
- Stuur een paar dagen voor de eerste werkdag een leuke attentie op. Dat kan een kaartje of een bloemetje zijn. Hiermee laat je weten dat je de medewerker waardeert en klaar bent voor zijn of haar komst.
- Plan een kennismaking tijdens de eerste werkdag met het team. Dat kan tijdens een lunch of een koffiemoment. Op deze manier kun je meteen kennis laten maken met de dynamiek in het team en kan je ontdekken wat de nieuwe medewerker binnen het team toe kan voegen.
- Sluit de eerste werkdag altijd af met een gesprek en vraag eens hoe deze is bevallen en of hij of zij zin heeft in morgen.
Onboarding is niet alleen een warm welkom op de eerste werkdag maar begint al bij de werving & selectie en vraagt continue aandacht. Denk je nu hier zou ik meer aandacht aan moeten besteden? Stuur mij dan een bericht om een kop koffie te doen. Ik help je graag.